גיל המעבר בראי הרפואה הסינית

ויקי אפרת רמון

הרפואה הסינית אמנם עובדת ״כמו קסם״, אך לא מתיימרת להחזיר את השעון הביולוגי לאחור. עם זאת, אין שום סיבה לחיות בחוסר נוחות בכל גיל באשר הוא, ובגיל המעבר בפרט, וחשוב לדעת כי הרפואה הסינית מתמודדת כבר שנים רבות עם תסמיני גיל המעבר הידועים לשמצה וביכולתה לטפל בהם ביעילות ובמהירות.

אז מה בעצם קורה בגוף בגיל המעבר?

מבחינה ביולוגית, כאשר אשה מגיעה לגיל המעבר השחלות שלה כבר לא מושפעות מהורמונים המופרשים מבלוטת יותרת המוח, וכתוצאה מכך יש ייצור מופחת של הורמונים בגופה. המחזור הופך קצר ולא סדיר עד שנעלם לחלוטין. אצל חלק מהנשים תהליכים אלו יעברו בשלום, אבל אצל רב הנשים (3 מתוך 4, למעשה) יופיעו סימפטומים שונים אשר יפגמו באיכות חייהן, למשל:

גלי חום יופיעו אצל 75% מהנשים

אי שקט ועצבנות

כאבי ראש

ירידה בזיכרון

דופק מהיר וסחרחורות

עלייה במשקל

יובש בנרתיק

הפרעות בתחושה בידיים וברגליים

הבעייתיות שבטיפול הורמונלי קונבנציונלי:

עד לפני מספר שנים, נשים בגיל המעבר קיבלו באופן גורף טיפול הורמונלי. עם זאת, מחקרים שונים שנעשו העלו חשד כי טיפול הורמונלי עלול להגביר את הסיכון לסרטן השד / סרטן הרחם לאחר כמה שנות טיפול. מכאן אין פלא כי נשים רבות פונות לרפואה הסינית על מנת להתמודד עם השינוי המהותי שהן חוות בגופן. 

טיפול בגיל המעבר – יין, יאנג ומה שביניהם:

הפילוסופיה הסינית מציגה שני כוחות קוטביים בטבע ובאדם הקרויים ״יין ויאנג״ הפועלים בסינרגיה זה עם זה והשילוב ביניהם יוצר אנרגיה הנקראת ״צ׳י״, אשר מזינה ומתחזקת את גוף האדם. יין מתייחס לקור, מים, רטיבות, מוצק, לילה, מנוחה, חורף ועוד. יאנג מתייחס לחום, אש, יובש, אוויר, יום, פעילות, קיץ ועוד. כאשר אישה מגיעה לגיל המעבר היא סובלת מחוסר זמני ב״יין״, וכתוצאה מכך קיים עודף באנרגיית ״יאנג״ המאופיין בגלי חום, צימאון, יובש בנרתיק וחוסר מנוחה. זאת ועוד, כיוון וה״יין״ קשור ללילה, בעת מחסור בו יגיעו תופעות כמו נדודי שינה והזעות לילה. את האנרגיות מאזנים בעיקר באמצעות דיקור סיני המאפשר לשלוט על עודף היאנג ולנתב את האנרגיה בגוף כדי למתן ואף להעלים את תופעות גיל המעבר, לצד המלצות תזונתיות על פי עקרונות הרפואה הסינית (הימנעות ממזונות מחממים, שילוב מזונות המחזקים את היין ועוד).

יצירת קשר